Egentligen borde, teologiskt sätt, påsken vara en störra högtid än julen. I alla fall för kristna. Kanske är den det för Katoliker och Ortordoxa, det vet jag faktiskt inte.
För för oss som är protestanter? Då skulle jag säga nej.
Från början firade man Solens födelsedag. När europa sedan skulle kristnas bytte man då ut denna hedniska högtid mot Jesu födelsedag. Julafton. Så småningom kom traditionen till Sverige.
Nu anser jag inte att detta skulle göra att man inte kan fira jul - jag menar, Jesus föddes ju någon gång, så varför inte fira det ett fast datum varje år? Desutom passar det bra med en ljus högtid (medveten särskrivning här) i December, den mörkaste månaden på året.
Påsken däremot är urjudisk. Och urkristen. Firandet av påsken har judarna gjort, och gör till minne av uttåget ur Egypten. Jesus var jude, och firade, naturligtvis, påsk. Det var under påsken han instiftade nattvarden, och det var under påsken han dog, och uppstod.
Det är alltså under påsken det största och mest centrala händelsen i kristendomen inträffar. Den kristna bygger hela sin tro på.
Därför borde, logiskt sätt, påsken vara större än julen.
xxx. Sara
1 kommentar:
Hej!
Som kommentar på ditt inlägg:
[Att skilja från,] Den historiska personen som det står skrivet om i originalversionen som förvrängdes till ”Matteusevangeliet” hette Ribi [det var hans titel] Yehoshua. Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”.
Ribi Yehoshuas – Messias - ursprungliga undervisning var i enlighet med direktiven i Torah [”Moseböckerna”] [not 1 ] och den förvrängdes sedan av hellenister [2]. Den förvrängda undervisningen finns nu att läsa i ”Matteusevangeliet”. Ribi Yehoshuas – Messias - efterföljare hette Netzarim [försvenskat till ”nasaréer”] och de gjorde sitt bästa att praktisera direktiven i Torah icke-selektivt; och för att följa Messias idag krävs det att man gör sitt bästa att praktisera direktiven i Torah.
Direktiven i Torah – som Ribi Yehoshua och Netzarim följde [och som Netzarim följer även idag] – förbjuder firandet av andra religioners högtider och den kristna påsken är en sådan. Den har sitt ursprung i ”Easter”, en högtid till firandet av en ”fruktbarhetsgudinna”. Den firades aldrig av Ribi Yehoshuas efterföljare Netzarim. [3] Ribi Yehoshua instiftade inte nattvard. Han uppmanade sina efterföljare att åminnas honom varje år när de har Pesakh seider-måltid.
Att följa Messias undervisning – leder en in i att observera direktiven i Torah – och leder en i en levande och riktig relation med Fadern, vilket är väldigt meningsfullt!!!
Noter
1. Bevis för alla påståenden gjorda i detta inlägg finns på www.netzarim.co.il
2. Belägg på denna länk
3.. www.netzarim.co.il ; klicka på “History museum” (vänstermenyn); Times and seasons (toppmenyn)
Skicka en kommentar